22 August 2009

Penghijrahan dalam Ramadhan




Salam Ramadhan buat semua..

Moga Ramadhan kali ini dapat menambahkan ibadah kita kepadaNya,mendekat diri denganNya dan membersihkan hati kita daripada segala kotoran yang selama ini kita lakukan samada dalam keadaan sedar atau tidak.Di kesempatan ini,saya ingin memohon seribu kemaafan kepada kalian semua.Secara jujurnya,masih ada lagi beberapa perkara yang membuatkan hati saya tidak dapat memberikan kemaafan.* saya dahpun maafkan ^_^..saya tak layak utk menghukum,tapi DIA :)* .Saya cuba untuk memaafkan,tapi perkara yang berlaku itu tersangat kejam dan di luar jangkaan saya.Saya tidak mahu jadi hipokrit bilamana mulut mengatakan maaf,tapi hati masih berdendam..Saya hanya manusia biasa...

Ramadhan kali ini besar maknanya bagi saya.Saya akan berhijrah untuk mencari 'sesuatu' yang dinamakan iman dan hidayah.Entahlah,saban hari saya merasakan semakin lama semakin jauh saya dengan Yang Maha Esa.Saya tidak boleh membiarkan keadaan ini berlarutan,jika saya tidak berbuat sesuatu,kemungkinan besar saya akan kembali kepada kehidupan saya yang dulu!



Saya terpaksa berkorban meninggalkan keluarga saya yang sangat memerlukan saya ketika ini.Saya tidak sampai hati.....tetapi saya lebih tidak sampai hati melihatkan iman saya meronta.Saya perlu berkorban.Dan kerana itulah saya sanggup untuk tinggal jauh dan berulang-alik setiap hari.Mereka selalu bertanya,"kenapa duduk jauh?".Saya tidak ada jawapan untuk itu,hanya saya sahaja yang tahu.

Saya yakin tempat yang saya pilih itu adalah tempat yang terbaik untuk mendekatkan diri dengan Yang Esa.Saya rindukan Ramadhan yang saya lalui dahulu sewaktu saya masih menuntut di universiti.Keadaan yang sama dimana saya ulang-alik dari tempat yang jauh ketika praktikal.Tetapi pengorbanan itulah yang saya rasakan tersangat manisnya iman dan sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.Kini,saya ingin mengulanginya semula.Saya mahu dapatkan semula 'perasaan dan ketenangan' itu.Kerana itulah saya sanggup berulang-alik!Saya mahu cari semua itu semula!Biarpun saya terpaksa bersusah payah..Terpaksa bersendirian lagi setiap masa kesana dan kesini..Kalau dengan cara itulah saya dapat semula 'iman mutiara' itu,saya sanggup berusaha..

Saya juga ingin merayu kepada sesiapa,janganlah mengambil kesempatan lagi kepada diri saya dalam keadaan saya seperti ini.Memberi harapan yang tinggi bila saya benar-benar memerlukan seorang 'teman' untuk mendekatiNYA.Jangan beri saya harapan palsu lagi!Kalau niat anda adalah untuk memperguna dan mempermainkan saya,lebih baik biarkan saya seorang diri mencari teman..jangan berpura-pura untuk menjadi teman pendamping saya.Hati saya terlalu rapuh dan mudah terluka.Saya lebih sanggup bersendirian daripada hati saya terus dilukai........!

Kepada rakan-rakan semua,
Selamat berpuasa dan selamat berpesta ibadah..
Doakan saya sentiasa tabah mengharungi dugaan hidup.

No comments:

Post a Comment

Korang ada apa-apa nak komen?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...