29 January 2009

Dunia pekerjaan yang penuh pancaroba



Salam...

Alhamdulillah syukur kehadrat Ilahi,minggu ini sudah pun masuk minggu kedua saya berkhidmat sebagai junior Interior Designer.Bila ditanya apakah perasaan saya,hmm bercampur baur sebenarnya.Tapi sebenarnya saya bersyukur sangat sebab saya dah pun penat diiktiraf menjadi penganggur berkaliber selama 5 bulan selepas saya menamatkan pengajian.Bukan tak cari,tapi belum rezeki.Penat juga cari,sampai putus asa pun ada.Tapi nasib baik ada teman-teman yang meniupkan semangat kembali.Bukannya fed-up apa pun,geram dengan kebanyakan majikan yang kerap mahukan pekerja yang sudah berpengalaman.Kalau semua mahukan yang berpengelaman,sampai bila fresh graduates yang baru nak menceburkan diri dalam bidang pekerjaan nak timba pengalaman,jika tidak diberi peluang??Tapi saya positifkan diri sahaja.Setelah sekian lama,barulah Allah beri peluang pada saya untuk menunjukkan bakat yang tak seberapa ini ke dalam bidang pekerjaan.

Bila dah jejakkan kaki dalam alam pekerjaan ini,lain pula cabaran dan dugaannya...

Saya sebenarnya dah pun expect dan get ready dengan ujian-ujian sebegini.Ujian apa?Hmmm...imej penampilan saya.Ramai yang menganggap,imej seperti saya ini hanya sesuai untuk bagi yang bertugas sebagai seorang Ustazah sahaja.Manakala bidang Interior Design atau apa-apa sahaja yang dikategorikan bidang seni ini,imej yang sesuai adalah yang trendy,up-to-date and bla..bla..

"Pakaian kita mencerminkan peribadi kita!",pernah seseorang menyuarakan pendapatnya kepada saya.

Saya setuju.Habis itu,kalau berjubah dan bertudung labuh ini tak dapat nak mencerminkan peribadi kita kah?Burukkah peribadi seseorang yang berimej sedemikian?

"Kau kenalah pakai pakaian yang sesuai sikit sebab bidang kau ini memerlukan komunikasi dengan orang.Apa kata mereka bila melihatkan kau berpakaian sebegini.Silap-silap kau susah nak dapat kerja!",pernah seseorang memberitahu saya.

Terkejut juga apabila mendengarkannya.Begitu ekstremkah manusia zaman sekarang?Sampai imej dan keterampilan pun boleh menjadi aspek untuk 'judge' seseorang?Jujur saya katakan,sedikit pun saya tidak gentar dengan kata-kata beliau.Saya akan buktikan bahawa muslimah berjubah dan bertudung labuh juga mampu mendapat tempat untuk menjadi golongan intelek,bukan hanya tersekat dalam satu bidang sahaja.Jangan anggap kami ketinggalan hanya kerana imej kami yang dikatakan superstitious dan ketinggalan.Hakikatnya pasti ada sesuatu yang berharga dalam diri kami yang tidak ramai sedari.

Memanglah majikan saya tidak pernah menyuarakan tentang imej saya sepanjang saya duduk satu pejabat dengannya..Alhamdulillah.Lagipun,saya pun tahu bila masanya dimana saya patut menyembunyikan iman saya.Saya akan mengenakan baju kurung tiap kali saya ke pejabat supaya dia tidak merasa kekok dengan saya.Tetapi,jika ditakdirkan satu hari nanti dia menyuarakan sesuatu tentang imej saya,saya akan cuba perjelaskan satu demi satu kenapa saya berimej sedemikian dan saya ingin membuka mindanya yang pakaian itu hanyalah kain yang menutupi tubuh seseorang,bukannya untuk diadili.Jika dia tidak dapat menerima,saya dengan rela dan ikhlasnya akan berundur.Saya tidak seakan sekali-kali menukar imej saya hanya kerana atas permintaan orang!Tidak sama sekali!Inilah manusia sekarang,kalau kata-kata bos,selalu sahaja dipatuhi.Kalau kata-kata 'Bos' kita yang Maha Agung itu,jarang sekali dipatuhi.Saya harap Allah sentiasa melindungi dan menguatkan iman saya.Saya tak naklah jadi orang yang cakap tak serupa bikin.

Ok,sepanjang 2 minggu saya bekerja,terasa ingin berkongsi dengan kalian apalah yang telah saya 'kerjakan'..:P Well,projek pertama yang diberi adalah untuk men'design' sebuah wardrobe.Mula-mula itu nervous sangat hingga ketandusan idea.Tapi saya cuba relax je..Huhu..Projek kedua pula saya diarahkan untuk men'design' sebuah bilik seorang gadis remaja Cina.Seronok juga bila diberi peluang untuk kita design menggunakan idea kita sendiri.Memandangkan sekarang market dah jarang pakai hand drawing lagi untuk present design,jadi kenalah draw pakai komputer pula.3DMax Rendering Software namanya.Saya pun baru lagi belajar,so takdelah nampak real sangat bila saya render.Tapi tak kisah,saya akan belajar daripada bawah.So doakanlah saya supaya dapat mencapai impian saya untuk menjadi seorang (IID)Islamic Interior Designer ya! :)



Wardrobe designed by me





Bedroom designed by me

3 comments:

1_aZiZuLzaiNuDiN said...

fuLLamak..comeinyo..

Anonymous said...

good job wahai anak sedaraku :) anti tlg design umah kitorg plak eh hihih :D

Fairytopia said...

InsyaAllah leh je wahai "che su"...(janggal rasenye pgl che su:P)..nk konsep ape?modern?retro?classic?name it...nak seakan2 reban ayam pn sy leh wat kan..huhu

Post a Comment

Korang ada apa-apa nak komen?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...