13 March 2009

Review:Riwayat bidadari syurga



Salam alayk to all bloggers and book lovers ^_^!

This is my first time i am posting review of recent book i have read.I bought this book last month.Tell ya,it was really hard for me to get it.(ceh speaking pulak!)First,saya try cari kat MPH,tiada!Macam biasa,saya pun tanya reception dan mereka kata kalau nak buku ini kena order sebab buku ini kurang mendapat sambutan atau mungkin baru lagi,so ianya belum exposed.Haih..Tak mengapalah,dulu,sewaktu nak mendapatkan buku 'Aku terima nikahnya' juga saya terpaksa order.Tapi bila dah dapatkan ia dalam genggaman tangan,fuh seronok tak terkata.Jadi saya pun orderlah buku 'Riwayat Bidadari syurga' itu.Makan masa selama seminggu juga untuk buku itu sampai.Bila sudah selesai membaca setiap helai buku tersebut,nyata ia cukup mengenyangkan.Mengenyangkan bagi Serikandi's history hunger like me.I'm lacking of sirah in my head..:P



Buku ini sangat bagus kerana ia boleh menyedarkan dan dalam masa yang sama dapat menyuntik semangat mujahidah dalam setiap sanubari insan terutama para muslimah.Kisah-kisah agung mereka ini boleh dijadikan 'role-model' untuk kita untuk menjadi lebih tabah lagi menghadapi dugaan yang hanya sebesar kuman jika nak dibandingkan dengan ujian yang diberikan kepada mereka.Berbagai-bagai kisah yang diselitkan didalam buku ini,termasuklah serikandi favourite saya iaitu Rabiatul Adawiyah dan Aisyah r.a. Susun atur ceritanya pula menarik dan seakan-akan membaca story book.Ditambah pula dengan lirik-lirik lagu tentang setiap serikandi di akhir cerita.Sangat 'catchy'.Tahniah kepada penulis!Selesai sahaja membaca,saya menghela nafas panjang dan saya ingin menjadi setabah mereka dan saya akan cuba.

Cuma saya agak kurang berpuas hati tentang publishingnya.Kulit buku tersebut kelihatan agak 'loose' kerana gam yang digunakan tidak kuat dan kelihatan 'messy'.Selain itu terdapat lebih daripada 5 kali kesalahan ejaan pada perkataan dan font yang digunakan agak kurang bersesuaian untuk dibaca.

Walaubagaimanapun,saya dengar Munif Ahmad akan mengeluarkan siri ke 2 nya pula.Saya tak sabar nak tunggu!:)


No comments:

Post a Comment

Korang ada apa-apa nak komen?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...